Posted on

Tyvärr har jag inte hunit skriva någon intervju, men min ambition är att göra det denna veckan och så fort som möjligt köra ett intervjupass med några från ljudgruppen.

 

Ju längre tid jag spenderar på SVT, ju mer problem dyker upp.

Många av problemen handlar om brist på förståelse och brist på kommunikation (vilket såklart går hand i hand med varandra.)

Då jag inte är hundra procent i skrivande stund på om jag får nämna allt så väntar jag med det tills jag vet att det är ok med SVT. Men i mångt och mycket handlar det om brist på kommunikation.

Som jag har nämnt tidigare så är det väldigt vanligt att kamera team tillsammans med en journalist åker ut själva för att göra ett jobb och tar inte med sig någon från ljud, nu är detta grundat ganska mycket i ekonomin, men jag tycker det endå strider emot de satta riktlinjerna som SVT har. Om de nu endå har spenderat tid och resurser på att ta fram detta riktdokument så anser jag det märkligt att de inte följer dem. Detta är något jag kommer ta med i min intervju.

Trots att många frågor handlar om ekonomi så händer det, har jag förstått, ganska ofta att produktioner “blöder” i slutändan i alla fall. Många gånger skär de ner på ljudet under en produktion för att spara in pengar, men vad detta ofta innebär är att mer tid behövs för bearbetning.

Angående min produktion så är jag fortfarande inte riktigt hundra på hur den kommer se ut. Pratade med Sebastian i torsdags förra veckan (20/3) om detta. Han hade pratat med Lena Trojer och hon hade nämnt om jag inte kunde få tag i en gammal produktion där ljudet inte riktigt blev så bra pågrund att produktionen och helt enkelt göra om den med min ljudläggning(bearbetning). Jag tog upp detta med Thomas som jobbar mest i bearbetning, men han kan inte komma på något specifikt där ljudet har varit dåligt eller liknande. Han säger att en produktion blir alltid färdig. Behövs det mer tid i bearbetning så får dom det, dock så kostar det pengar.

Jag har tidigare pratat med Annika på SVT om detta och hon har då nämnt att jag ska få göra ett program. Frågan är fortfarande dock: Vilket program, när, hur? Då schemat på SVT har varit väldigt tjockt under den tiden jag har varit där så har det inte funnits tid för mig att sitta med ett helt program. Jag har fått bearbeta bitar av program, men inte ett helt, och inte själv. Ska kolla med Annika igen ang. detta.

En annan idé skulle ju kunna vara att jag bearbetar sketcherna till Robins någon gång. Detta görs dagen innan Robins ska spelas in, alltså onsdagar. Ska kolla detta med Christian som vanligtvis bearbetar dom.

 

Leave a Reply

